Beginnen bij het begin

Het voorgesprek

Begraven

Cremeren

Laatste zorg

Bloemen

Muziek

Koffietafel

Melden van overlijden

Na het overlijden is het allereerst belangrijk dat de (huis)arts wordt gebeld. Bij het overlijden in het ziekenhuis of zorgcentrum is dit niet nodig. De arts stelt een overlijdensverklaring op. Nadat de arts is verwittigd belt u de uitvaartverzorger.

De verzorging

Wij zullen u vragen naar de naam en geboortedatum van de overledene. Daarnaast is ook het tijdstip en plaats van overlijden van belang. Als het overlijden thuis heeft plaatsgevonden kunt u kiezen voor een thuisopbaring of overbrenging naar een mortuarium. De overledene wordt dan met de rouwauto opgehaald. Indien u besluit om thuis op te baren dragen wij de eerste zorg voor het verzorgen van de overledene. Uiteraard mag u dat als familie ook zelf of samen met iemand van ons doen. Bij een thuisopbaring wordt een kist bezorgd met kistkoeling of een bedkoeling en eventueel een kamerscherm.

Het moment

Dan komt het moment om de gehele uitvaart te bespreken. Bij de regeling worden onder andere de volgende onderwerpen besproken:
• Keuze tot cremeren of begraven;
• Keuze van de kist;
• Overleggen waar en wanneer u afscheid komt nemen;
• Overleggen waar, wanneer en hoe de uitvaartdienst/plechtigheid zal plaatsvinden;
• Keuze voor een rouwkaart en/of advertentie en de invulling hiervan;
• Wel of geen koffietafel/consumpties bij de afscheidsdienst;
• Keuze voor bloemen;
• Eventueel verzorging van (professionele) dragers, rouw- en volgauto’s.

Als het één en ander besproken is en u heeft ervoor gekozen om (rouw)kaarten te versturen dan krijgt u van de uitvaartverzorger alvast de enveloppen zodat u kunt beginnen met het schrijven van de adressen. De uitvaartverzorger gaat naar kantoor om alles wat is besproken uit te werken. Onder andere de gekozen locatie wordt vastgelegd, een eventuele voorganger wordt gecontacteerd, er wordt een proefversie van de kaart gemaakt en de overlijdenstekst voor een eventuele advertentie wordt doorgegeven aan de krant. Als alles vastligt worden de rouwkaarten bij ons gedrukt. De kaarten en postzegels worden in overleg bij de familie afgegeven en (meestal) door ons afgegeven bij PostNL.

Hoe gaat het verder?

De eerste dag na een overlijden kan ontzettend hectisch zijn. Gelukkig hoeft niet alles op één dag geregeld te worden en krijgt u best even de tijd om over bepaalde zaken rustig na te denken. De keuze voor muziek, het maken van eventuele gedachtenis teksten en liturgieën hoeven niet meteen de dag van het overlijden vastgelegd te zijn.

De dag voor de afscheidsdienst bespreken we het gehele verloop van de uitvaart nogmaals door met de familie. De dag van de uitvaart staan wij u op professionele wijze bij om samen te zorgen voor een waardig afscheid.
Zo’n drie à vier weken na de uitvaart nemen we nogmaals contact met u op om alles verder af te handelen. U kunt hierbij denken aan het opstellen van een dankbetuiging in een dagblad of het laten drukken van bijvoorbeeld dankbetuiging kaartjes.

Ook kunnen wij u adviseren bij het kiezen van een urn, sieraad of passend grafmonument. Nadat de laatste zaken zijn afgehandeld wordt de nota van de gehele uitvaart opgesteld. Deze is uitvoerig gespecificeerd en wordt in de meeste gevallen persoonlijk bij u bezorgd voor het geval u nog vragen heeft.

Het voorgesprek

Heeft u wel eens nagedacht over uw eigen uitvaart? Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u een voorgesprek of oriënterend gesprek zou willen. U heeft misschien specifieke wensen of u wilt het regelen niet over laten aan uw nabestaanden.

Wil je graag meer informatie? We leggen het graag nog eens rustig uit.

Contacteren

Hughersluys 37
4536 HM Terneuzen

Uitvaartcentrum Hughersluys

Hughersluys 22
(rouwkamers nr. 37)
4536 HM Terneuzen

Uitvaartcentrum Spoorweg

Spoorweg 4
4561 XZ Hulst

Mortuarium begraafplaats

‘Westerzicht’
Westsingel 3A
4571 VE Axel

Alle rechten voorbehouden | www.deridder-uitvaart.nl | Ontworpen door Jeffs Multi Media Group